flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ОКРЕМІ АСПЕКТИ ПРОЦЕСУАЛЬНОГО ЗАКОНОДАВСТВА ПРО ПОРЯДОК ЗВЕРНЕННЯ ДО СУДУ ЗА ЗАХИСТОМ СВОЇХ ПОРУШЕНИХ ПРАВ, ЩОДО ВИБОРЧОГО ПРОЦЕСУ

11 вересня 2020, 13:59

 

 ШАНОВНА ГРОМАДО!

 

Яготинський районний суд Київської області, доводить до відома порядок звернення до адміністративного суду за захистом своїх порушених прав, пов’язаних із проведенням 25 жовтня 2020 року виборів депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до вимог Закону України «Про місцеві вибори», Постанови Верховної ради України від 15.07.2020 за № 795-IX «Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році», та Постанови Центральної виборчої комісії від 8 серпня 2020 року № 160 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року» на неділю 25 жовтня 2020 року призначено перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.

Виборчий процес розпочався 05 вересня 2020 року.

Право звернутися до суду з адміністративним позовом має ВИБОРЕЦЬ, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі), який вважає, що може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму.

Позовні заяви, що стосуються призначення, підготовки, проведення місцевих виборів розглядаються судом у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Порядок досудового врегулювання питання щодо внесення до списку виборців.

Перш за все необхідно перевірити своє включення до Державного реєстру виборців, яке можна виконати наступним чином:

 

Так, особа, яка набула права голосу, або особа, яка має право голосу, однак виявила, що вона не включена до Реєстру, списку виборців, в силу вимог ст. 19 Закону України «Про державний реєстр виборців» може за власною ініціативою звернутися до органу ведення Реєстру за місцем свого проживання на території України щодо свого включення до Реєстру.

Особа, подає до органу ведення Реєстру письмову заяву за формою, встановленою розпорядником Реєстру, із зазначенням відомостей про себе. Така заява може бути подана до органу ведення Реєстру особисто або через уповноважену особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Також заява може бути надіслана особою в електронній формі за підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до закону, з використанням мережі Інтернет у встановленому розпорядником Реєстру порядку. До заяви про включення до Реєстру додається копія документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, - паспорта громадянина України або тимчасового посвідчення громадянина України (якщо особа нещодавно набула громадянство України).

Відомості про постійну нездатність виборця пересуватися самостійно (за наявності підстав) зазначаються у заяві, яка подається разом з документом (копією документа), що підтверджує відповідний факт.

Заява, надіслана з використанням мережі Інтернет, повинна містити адресу електронної пошти, на яку заявнику може бути надіслано повідомлення, передбачене цією статтею.

Орган ведення Реєстру перевіряє, чи особа, яка звернулася із заявою про включення до Реєстру, не була до цього часу включеною до Реєстру, а також у разі необхідності перевіряє відомості, зазначені в заяві та необхідні для внесення запису до Реєстру, шляхом звернення до органів, закладів, установ, передбачених згідно цього Закону.

Керівник органу ведення Реєстру видає наказ про внесення відповідного запису до Реєстру. Перед виданням наказу орган ведення Реєстру може звернутися до виборця стосовно перевірки чи уточнення відомостей щодо нього.

У разі включення виборця до Реєстру орган ведення Реєстру вручає виборцю або надсилає на виборчу адресу виборця повідомлення про його включення до Реєстру за формою, встановленою розпорядником Реєстру. Повідомлення підписується керівником органу ведення Реєстру та засвідчується печаткою цього органу.

Таке повідомлення в електронній формі надсилається на зазначену заявником адресу електронної пошти з використанням кваліфікованого електронного підпису керівника органу ведення Реєстру.

У разі якщо виборець уже включений до Реєстру, йому вручається або надсилається повідомлення про включення до Реєстру за формою, встановленою розпорядником Реєстру, на адресу, вказану в заяві як виборча адреса виборця, або на зазначену ним адресу електронної пошти.

В силу вимог ст.ст. 41-44 Виборчого кодексу України не пізніш як за одинадцять днів до дня голосування орган ведення Державного реєстру виборців у приміщенні, в якому він розташований, передає попередній список виборців на паперовому носії та виготовлені іменні запрошення відповідній дільничній виборчій комісії.

Тобто починаючи із 11 дня до початку голосування виборець може звернутися до дільничної виборчої комісії із заявою про уточнення попереднього списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця пересуватися самостійно.

Орган ведення Державного реєстру виборців забезпечує розгляд заяв виборців у порядку, встановленому Законом України "Про Державний реєстр виборців". Про результати розгляду звернення повідомляється особа, яка його подала, а також особа, якої воно стосується (якщо звернення виборця стосується іншої особи).

 

Визначення підсудності виборчих справ щодо підготовки та проведення місцевих виборів.

 

Підсудність справ, що стосуються призначення, підготовки, проведення місцевих виборів встановлена п.2 ч.1 ст. 20 та ст.ст. 273, 274 КАС України.

Рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів чи всеукраїнського референдуму оскаржуються до Верховного Суду. Усі інші рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена цієї комісії, прийняті у межах виборчого процесу, оскаржуються до апеляційного адміністративного суду в апеляційному окрузі, що включає місто Київ.

Рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, … а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.

Рішення, дії чи бездіяльність дільничних виборчих комісій, … оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.

ЗВЕРТАЄМО УВАГУ!

 

Яготинский районний суд Київської області знаходиться за адресою: 07700, м. Яготин вул. Незалежності, 67.

Прийом заяв здійснюється з 05 вересня 2020 року щоденно з 08 години до 17 години, у тому числі у вихідні та святкові дні відповідно до графіку опублікованого на сайті суду.

Напередодні дня виборів та у день виборів 24-25 жовтня 2020 року прийом позовних заяв, пов’язаних із виборчим процесом здійснюється цілодобово.

Місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні адміністративні справи, зокрема пов’язані з виборчим процесом щодо (п. 2 ч. 1 ст. 20 КАС України):

  • оскарження рішень, дій чи бездіяльності дільничних виборчих комісій, членів цих комісій за місцезнаходженням відповідної комісії (ч. 5 ст. 273, ч. 8 ст. 277 КАС України);
  • уточнення списку виборців (ч. 2 ст. 274 КАС України);
  • оскарження дій чи бездіяльності засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори та референдум, за їх місцезнаходженням (ч. 3 ст. 275 КАС України);
  • оскарження дій чи бездіяльності кандидата у депутати сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного голови, їх довірених осіб за місцезнаходженням територіальної виборчої комісії, яка зареєструвала кандидата (ч. 4 ст. 276 КАС України).

Окружним адміністративним судам підсудні адміністративні справи, пов’язані з виборчим процесом щодо:

  • оскарження рішень, дій чи бездіяльності територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, за місцезнаходженням відповідної комісії (ч. 4 ст. 273, ч. 9 ст. 277 КАС України);
  • оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб, за їх місцезнаходженням (ч. 3 ст. 275 КАС України);
  • позовна заява з інших питань, визначених статтею 276 КАС України, а саме у справах щодо оскарження дій або бездіяльності кандидатів, їхніх довірених осіб, партії /блоку, місцевої організації партії, їхніх посадових осіб, за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена (ч. 5 ст. 276 КАС України).

Якщо справа щодо однієї з вимог підсудна окружному адміністративному суду, а щодо іншої вимоги (вимог) - місцевому загальному суду як адміністративному суду, таку справу розглядає окружний адміністративний суд (ч. 3 ст. 21 КАС України).

Якщо справа щодо однієї з вимог підсудна апеляційному адміністративному суду, а щодо іншої вимоги (вимог) - місцевому адміністративному суду, таку справу розглядає апеляційний адміністративний суд (ч. 4 ст. 21 КАС України).

Апеляційному адміністративному суду в апеляційному окрузі, що включає місто Київ, як суду першої інстанції (ч. 2 ст. 22 КАС України) підсудні справи щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності Центральної виборчої комісії, крім встановлення результатів виборів, члена цієї комісії, прийняті у межах виборчого процесу (ч. 3 ст. 273 КАС України), а також оскарження дій кандидатів на пост Президента України, їхніх довірених осіб (ч. 7 ст. 277 КАС України).

Верховному Суду як суду першої інстанції підсудні справи щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів (ч. 4 ст. 22, ч. 3 ст. 273 КАС України).

 

СТРОКИ ЗВЕРНЕННЯ ДО АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДУ

 

Строки звернення до суду передбачені ст.ст. 273, 274, 275 КАС України.

Виборець учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) має право звернутись не пізніш як за п’ять днів до дня голосування до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців із заявою про уточнення попереднього списку виборців. Однак позовну заяву про уточнення списку виборців може бути подано не пізніш як за два дні до дня голосування (ч. 3 ст. 274 КАС України). Варто також зауважити, що згідно з ч. 1 ст. 44 ВК України зміни до уточненого списку виборців можуть бути внесені до 18 години останньої суботи перед днем голосування.

Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п’ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду у строк, встановлений частиною шостою ст. 273 КАС України, але не пізніше двадцять другої години дня, що передує дню голосування.

Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, дільничної комісії з референдуму, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

В силу вимог ст.270 КАС України, днем подання позовної заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до відповідного суду. Строки подання позовних заяв і апеляційних скарг, встановлені у справах, визначених цією статтею, не може бути поновлено. Позовні заяви, апеляційні скарги, подані після закінчення цих строків, суд залишає без розгляду.

 

Порядок звернення до суду.

 

Для того щоб передати спір на розгляд адміністративного суду, слід вчинити такі дії:

1.Сплатити судовий збір, крім випадків, коли особа звільнена від його сплати відповідно до Закону України « Про судовий збір».

2.Оформити адміністративний позов відповідно до встановлених вимог КАС України. Додати всі необхідні документи.

3.Подати адміністративний позов до суду.

Порядок та розміри сплати судового збору за подання адміністративного позову, пов’язаного з виборами депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року.

Відповідно до чинного законодавства особа, яка звертається до адміністративного суду із позовною заявою повинна сплатити судовий збір. Розміри ставок судового збору встановлюються Законом України «Про судовий збір» № 3674-1V від 8 липня 2011 року зі змінами.

Так, відповідно до статті 4 Закону України «Про судовий збір» судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі, який відповідно до ст. 7 Закону України «Про державний бюджет України на 2020 рік» складає з 1 січня 2020 року - 2102 гривні.

За подання позовної заяви суб’єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою – підприємцем складає 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб тобто 2102 грн.; фізичною особою – 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб тобто 840,40 грн.

Разом з тим, відповідно до пункту 9 статті 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

За подання позовів про уточнення списку виборців до місцевого загального суду як адміністративного суду судовий збір не сплачується.

Правильність звернення та дотримання позивачем вимог КАС України щодо форми та змісту позовної заяви, а також повноти доданих до неї документів сприятиме оперативності розгляду справ зазначеної категорії.

Так, згідно ч.ч. 1, 2 ст. 160 КАС України, у позовній заяві позивач викладає свої вимоги щодо предмета спору та їх обґрунтування. Позовна заява подається в письмовій (друкованій) формі позивачем або особою, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Ч.ч. 5, 6 ст. 160 КАС України, передбачено, що в позовній заяві зазначаються:

1) найменування суду першої інстанції, до якого подається заява;

2) повне найменування (для юридичних осіб) або ім’я (прізвище, ім’я та по батькові - для фізичних осіб) сторін та інших учасників справи, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб); поштовий індекс; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України (для юридичних осіб, зареєстрованих за законодавством України); реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) за його наявності або номер і серія паспорта для фізичних осіб - громадян України (якщо такі відомості відомі позивачу), відомі номери засобів зв’язку, офіційна електронна адреса або адреса електронної пошти;

3) зазначення ціни позову, обґрунтований розрахунок суми, що стягується, - якщо у позовній заяві містяться вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної оскаржуваним рішенням, діями, бездіяльністю суб’єкта владних повноважень;

4) зміст позовних вимог і виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги, а в разі подання позову до декількох відповідачів - зміст позовних вимог щодо кожного з відповідачів;

5) виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини;

6) відомості про вжиття заходів досудового врегулювання спору - у випадку, якщо законом встановлений обов’язковий досудовий порядок урегулювання спору;

7) відомості про вжиття заходів забезпечення доказів або позову до подання позовної заяви, якщо такі здійснювалися;

8) перелік документів та інших доказів, що додаються до заяви; зазначення доказів, які не можуть бути подані разом із позовною заявою (за наявності), зазначення щодо наявності у позивача або іншої особи оригіналів письмових або електронних доказів, копії яких додано до заяви;

Документи, які додаються до адміністративного позову:

  • оригінал квитанції, що підтверджує оплату судового збору, крім випадків, коли його не належить сплачувати;
  • докази, що підтверджують позовні вимоги;
  • довіреність або інший документ, що підтверджує повноваження представника, якщо адміністративний позов подається представником;
  • копії позовної заяви та копії всіх документів, що додаються до неї, відповідно до кількості відповідачів.

Порядок набрання законної сили судовими рішеннями, прийнятими за наслідками розгляду справ, пов’язаних з проведенням 25 жовтня 2020 року перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, та їх виконання.

Копії судового рішення невідкладно видаються особам, які брали участь у справі, або надсилаються їм, якщо вони не були присутні під час його проголошення.

Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, пов’язаних з проведенням виборів або референдумів набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження.

Оскаржувати в апеляційному порядку можна лише судові рішення, що не набрали законної сили, ухвалені за наслідками розгляду справ.

Згідно зі статтею 274 КАС України рішення адміністративного суду щодо внесення змін у списки виборців виконуються негайно. Оскарження рішення адміністративного суду щодо внесення змін у списки виборців не перешкоджає його виконанню.

У разі апеляційного оскарження, судові рішення набирають законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судове рішення суду апеляційної інстанції, у справах даної категорії є остаточним.

Порядок оскарження судового рішення прийнятого за наслідками розгляду справи, пов'язаної з проведенням 25 жовтня 2020 року перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, та їх виконання.

Оскарження рішень за наслідками розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом, має свої особливості та дещо відрізняється від загальних правил оскарження рішень, що приймаються адміністративними судами.

Апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 цього Кодексу, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Судами апеляційної інстанції є відповідні апеляційні адміністративні суди. Судом апеляційної інстанції у справах, розглянутих відповідно до частини третьої статті 273 та частини сьомої статті 277 цього Кодексу апеляційним адміністративним судом в апеляційному окрузі, що включає місто Київ, є Верховний Суд. Судом апеляційної інстанції у справах, розглянутих відповідно до частини третьої статті 273 цього Кодексу Верховним Судом, є Велика Палата Верховного Cуду.

Суд апеляційної інстанції розглядає справу у дводенний строк після закінчення строку на апеляційне оскарження з повідомленням учасників справи. Апеляційна скарга на судове рішення, що було ухвалене до дня голосування, розглядається не пізніше ніж за дві години до початку голосування.

Апеляційним судом Київської області є Шостий адміністративний апеляційний суд, який розташований за адресою вулиця Московська, 8, корпус 30, Київ, 01010.

Вимоги щодо оформлення апеляційної скарги передбачені статтею 296 КАС України.

До апеляційної скарги додаються: документ про сплату судового збору; копії апеляційної скарги відповідно до кількості учасників справи; копії доданих до апеляційної скарги письмових матеріалів, що відсутні в учасників справи, відповідно до кількості учасників справи; докази, що підтверджують дату отримання копії оскаржуваного судового рішення суду першої інстанції, за наявності.

Якщо апеляційна скарга подається особою, звільненою від сплати судового збору відповідно до закону, у ній зазначаються підстави звільнення від сплати судового збору.

В силу вимог КАС України, а саме п. 15.5) Розділу VII «Перехідні положення» апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через Яготинський районний суд Київської області, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

 

В.о. керівника апарату Яготинського районного суду                                                                         Ройко О.А.