flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Водієві потрібно пам’ятати!

28 лютого 2018, 17:03

                                                                             Водієві потрібно пам’ятати…

Яготинский районний суд, з огляду на практику суду за 2017 рік  про притягнення до відповідальності водіїв транспортних засобів  на підставі ст.130 КУпАП , а саме за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння доводить до відому осіб, які керують транспортними засобами наступне.      

 Завданням Кодексу України про адміністративне правопорушення є охорона прав і свобод громадян, власності, конституційного ладу України, прав і законних інтересів підприємств, установ і організацій, встановленого правопорядку, зміцнення законності, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі точного і неухильного додержання Конституції і законів України, поваги до прав, честі і гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов»язків, відповідальності перед суспільством (ст.1 КУпАП).

Виходячи зі складу адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.130 КУпАП, об’єктивна сторона правопорушення полягає в керуванні транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, також передача керування транспортними засобами особі, яка перебуває в стані такого сп’яніння, а так само і ухилення осіб від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан сп’яніння .

Відповідно до вимог п.2.9 «а» ПДР України водієві забороняється керувати транспортним засобом у стані алкогольного сп’яніння або перебування під впливом наркотичних чи токсичних речовин.

Слід зауважити, що з 27 липня 2016 р. в кілька разів збільшено штрафи, передбачені санкцією ст.130 КпАП України.

Так,  керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, а також передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння чи під впливом таких лікарських препаратів, а так само відмова особи, яка керує транспортним засобом, від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, -тягне за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі шестисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян ( 10200 грн.) з позбавленням права керування транспортними засобами на строк один рік і на інших осіб - накладення штрафу в розмірі шестисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Повторне протягом року вчинення будь-якого з порушень, передбачених частиною першою цієї статті, - тягне  за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі однієї тисячі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (20400 грн.) з позбавленням права керування транспортними засобами на строк три роки і на інших осіб - накладення штрафу у розмірі однієї тисячі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого. Дії, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені особою, яка двічі протягом року піддавалася адміністративному стягненню за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують її увагу та швидкість реакції, за відмову від проходження відповідно до встановленого порядку огляду на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, -тягнуть за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі двох тисяч чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (40800 грн.) з позбавленням права керування транспортними засобами на строк десять років і на інших осіб - накладення штрафу у розмірі двох тисяч чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з оплатним вилученням транспортного засобу чи без такого. Вживання водієм транспортного засобу після дорожньо-транспортної пригоди за його участю алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до офіційно затвердженого складу аптечки або призначені медичним працівником), або після того, як транспортний засіб був зупинений на вимогу поліцейського, до проведення уповноваженою особою медичного огляду з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують його увагу та швидкість реакції, чи до прийняття рішення про звільнення від проведення такого огляду, - тягне за собою накладення штрафу на водіїв у розмірі однієї тисячі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (20400 грн.) або адміністративний арешт на строк п’ятнадцять діб, з позбавленням права керування транспортними засобами на строк три роки…

Яготинським районним судом у 2017 році за ст. 130 КпАП України було піддано адміністративному стягненню у вигляді штрафу з позбавленням права керування транспортними засобами 64 осіб.

Не всі з притягнутих до адміністративної відповідальності визнали свою вину, та деякі особи, притягнуті до адміністративної відповідальності подали апеляційні скарги на постанови суду, проте більшість з них була залишена без задоволення.

Так, громадянин Л. мотивував відсутність його вини тим, що після зупинення його транспортного засобу поліцейськими, йому безпідставно було запропоновано провести огляд на стан сп’яніння на місці зупинки з використанням спеціальних технічних засобів, а  за вимірами приладу стан сп’яніння не підтвердився. 

Разом з тим, під час розгляду справи з пояснень очевидців, доказів доданих до протоколу про адміністративне правопорушення було встановлено, що громадянин Л., погодившись пройти огляд на стан сп’яніння, навмисно не дотримався інструкції з експлуатації спеціального технічного засобу, а саме, не видихнув з легень повітря в такій мірі, щоб спрацював прилад. Оскільки громадянин Л. керував транспортним засобом з явними ознаками алкогольного сп’яніння, мав запах алкоголю з порожнини рота, тремтіння пальців рук, йому було запропоновано пройти огляд на стан сп’яніння у закладі охорони здоров’я. Останній погодився пройти такий огляд, але у медичному закладі після неодноразового інструктажу, проведеного лікарем з приводу правильності проходження тесту за допомогою вимірювальної техніки, не видихнув необхідну кількість повітря з легень, в зв’язку з чим прилад не надав ніякого результату. З акту медичного огляду з метою виявлення стану алкогольного сп’яніння вбачалось, що громадянин Л. вчиняв дії щодо ухилення від огляду, відмовлявся виконати необхідні умови для проведення тестування за допомогою вимірювальної техніки, не погодився здавати аналіз крові. Постановою судді Яготинського районного суду за ст. 130 КпАП України з нього на користь держави було стягнути 10200 грн. штрафу та позбавлення права керування транспортними засобами на 1 рік. Дана постанова після оскарження до Апеляційного суду Київської області залишилась у силі.

Відповідно до ст.2 КпАП України законодавство України про адміністративне правопорушення складається з цього Кодексу та інших законів України.

Відповідно до вимог до ст.ст.245, 251, 252, 280  КУпАП суд зобов’язаний повно, всебічно та об’єктивно з’ясувати всі обставини справи, встановити чи було вчинено адміністративне правопорушення та чи винна особа у його вчиненні, дослідити наявні у справі докази, дати їм належну оцінку і в залежності від встановленого, прийняти мотивоване законне рішення.

Положення ст.7 КУпАП передбачають, що ніхто не може бути підданий заходу впливу у зв’язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку встановлених законом. Провадження у справах про адміністративні правопорушення здійснюються на основі суворого додержання законності.

Так, постанова Яготиснького районного суду про притягнення до адміністративної відповідальності громадянина А. була скасована Апеляційним судом Київської області оскільки суд першої інстанції залишив поза увагою обставини справи, що мали істотне значення для правильного її вирішення.

Відповідно до п.2.5 Правил дорожнього руху України, водій повинен на вимогу працівників поліції пройти в установленому порядку медичний огляд для визначення стану алкогольного сп’яніння, впливу наркотичних чи токсичних речовин.

Порядок проходження огляду на стан сп’яніння встановлений ст.266 КУпАП, а також затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1103 від 17 грудня 2008 року «Порядком направлення водіїв транспортних засобів для проведення огляду з метою виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, і проведення такого огляду» та «Інструкцією про виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебувають під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції «, затвердженою Наказом МВС та МОЗ України № 1452/735 від 9 листопада 2015 року.

Відповідно до п.3 розділу ІІ вищевказаної інструкції, поліцейським для проведення огляду водіїв на стан сп’яніння використовуються технічні засоби, які мають, зокрема сертифікат відповідності та свідоцтво про повірку робочого засобу вимірювальної техніки.

Оскільки, у справі про притягнення до адміністративної відповідальності громадянина А. працівниками патрульної поліції для проведення огляду водія на стан сп’яніння було використано технічний засіб Drager Alkotest 6810 сертифікат відповідності якого не був  чинний, отриманий результат про наявність у повітрі, який видихав водій , алкоголю не був належним доказом, в зв’язку з чим постанова Яготинського районного суду була скасована Апеляційним судом Київської області.

Ряд проваджень у справах про адміністративні правопорушення були закриті судом, у зв’язку з недотриманням під час проведення огляду на стан сп’яніння встановленого порядку, визначеного законом.

Відповідно до п.2 розділу І «Інструкції про порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції» (далі Інструкція), огляду на стан сп’яніння підлягають водії транспортних засобів, щодо яких у поліцейського уповноваженого підрозділу Національної поліції України (далі поліцейський) є підстави вважати, що вони перебувають у стані сп’яніння згідно з ознаками такого стану.

Ознаками алкогольного сп’яніння. згідно з п.3 розділу І Інструкції, є запах алкоголю з порожнини рота; порушення координації рухів; порушення мови; виражене тремтіння пальців рук; різка зміна забарвлення шкіряного покриву обличчя; поведінка, що не відповідає обстановці. Огляд на стан сп’яніння проводиться поліцейськими на місці зупинки транспортного засобу використанням спеціальних технічних засобів, дозволених до застосування МОЗ та Держспоживстандартом або лікарем закладу охорони здоров’я (п.6 розділу І Інструкції)

У розумінні вимог п.7 розділу І Інструкції, огляд у закладі охорони здоров’я проводиться лише у разі відмови водія транспортного засобу на стан сп’яніння на місці зупинки транспортного засобу, або його незгоди з результатами огляду, проведеного поліцейськими. Згідно п.8 розділу ІІ Інструкції, передбачена форма «направлення» водіїв на медичний огляд до медичного закладу на виявлення ознак сп’яніння.

Пункт 6 розділу ІХ «Інструкції з оформлення поліцейськими матеріалів про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані не в автоматичному режимі» передбачає, що у разі відмови водія транспортного засобу від проведення огляду в закладі охорони здоров’я поліцейський в присутності двох свідків складає протокол про адміністративне правопорушення, у якому зазначає ознаки сп’яніння і дії водія  щодо ухилення від огляду.

Відповідно до п.9 розділу ІІ Інструкції, з метою забезпечення достовірності результатів огляду водіїв транспортних засобів, які мають бути оглянуті в закладах охорони здоров’я, поліцейський забезпечує доставку цих осіб до найближчого закладу охорони здоров’я не пізніше ніж протягом двох годин з моменту виявлення підстав для його проведення.

Таким чином, у випадку коли водій не погодився з результатами огляду на стан сп’яніння, проведеного на місці зупинки транспортного засобу з використанням спеціальних технічних засобів, співробітник поліції повинен заповнити вищевказане направлення до медичного закладу. У випадку відмови водія від його отримання чи проходження такого огляду у медичному закладі , поліцейський повинен зазначити про це у направленні.

Так, провадження у справі відносно громадянина С. за відмову від проходження огляду у медичному закладі було закрито через відсутність будь-яких даних про те, що останній мав ознаки алкогольного сп’яніння та  йому було запропоновано пройти огляд на стан сп’яніння на місці зупинки транспортного засобу.

 Закрито провадження у справі про адміністративне правопорушення, передбачене ст.130 КУпАП, за керування транспортним засобом у стані алкогольного сп’яніння і відносно громадянина Р., в зв’язку з тим, що в матеріалах справи були відсутні докази в підтвердження тих обставин, що Р. працівниками поліції було запропоновано пройти огляд на стан сп’яніння на місці зупинки транспортного засобу, в тому числі поліцейським не складався акт огляду на стан сп’яніння з використанням спеціальних технічних засобів, тому гр. Р. був направлений до закладів охорони здоров’я неправомірно. З показів свідка У. вбачалось, що  він не був присутнім у закладі охорони здоров’я, а засвідчив відмову водія від підпису у протоколі на місці зупинки транспортного засобу. Закладами охорони здоров’я не складався акт медичного огляду та висновок щодо результатів медичного огляду з метою виявлення стану алкогольного сп’яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу чи швидкість реакції, хоча у протоколі про адміністративне правопорушення зазначено, що гр. Р. пройшов огляд на стан сп’яніння у закладах охорони здоров’я у встановленого законом порядку. 

Водіям слід пам’ятати, що об’єктом усіх видів правопорушень на транспорті є суспільні відносини у сфері безпечної роботи транспорту або суспільна безпека, яка означає сукупність відносин, що забезпечують охорону життя і здоров’я людей, матеріальних цінностей, навколишнього природного середовища, безаварійну роботу транспорту в цілому. Наслідками таких правопорушень часто бувають аварії, катастрофи, нещасні випадки з людьми, що спричинюють шкідливі наслідки для здоров’я і майна людей, навколишнього природного середовища або викликають загрозу для них, адже керування транспортними засобами особами у стані сп’яніння, відповідальність за яке передбачена ст. 130 КУпАП, є особливо небезпечним.

 

 Голова

Яготинського районного суду                                                                               Литвин Л.І.